کد خبر: 221187
۲۸ شهریور ۱۴۰۳، ۱۲:۲۹
هوش مصنوعی باید وارد برنامه‌های درسی شود

وزیر آموزش و پرورش از ضرورت ورود هوش مصنوعی به برنامه های درسی خبر داد و گفت: آموزش و پرورش باید به مسئله اصلی دستگاه‌ها تبدیل شود تا نگاه ساده انگارانه از این وزارتخانه برداشته شود.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری سلامت(طبنا)علیرضا کاظمی در آستانه سال تحصیلی جدید با حضور در منزل محمود فرشیدی، وزیر اسبق آموزش و پرورش با اشاره بر اینکه آموزش و پرورش با انباشتی از مشکلات مواجه است، گفت: کمبود نیروی انسانی و صدها مسائل خرد و کلان در آموزش و پرورش وجود دارد که نظام تعلیم و تربیت از آن رنج می‌برد.

وی با اشاره به اینکه مدارس طبقاتی موجب تضعیف جایگاه مدارس دولتی شده است ادامه داد: ضروری است با نگاه کیفیت بخشی و با هدف عدالت آموزشی، جایگاه مدارس دولتی را ارتقا دهیم.

وزیر آموزش و پرورش تأکید کرد؛ مدارس دولتی نماد توجه به محرومان است و باید از کیفیت خوبی برخوردار شوند تا این مدارس به عنوان آخرین گزینه تحصیل دانش آموزان در میان دیگر مدارس نباشد.

وی با اشاره به اینکه باید جایگاه حاکمیتی آموزش و پرورش را ارتقا دهیم، بیان کرد: تلاش همه دلسوزان نظام تعلیم و تربیت باید بر ارتقای جایگاه آن معطوف شود.

کاظمی با اشاره به برنامه‌های پیش رو برای رشد و ارتقای آموزش و پرورش افزود: روی چند حوزه راهبردی از جمله معاونت‌های آموزشی، پرورشی و سازمان پژوهش؛ جهت رفع نواقص و اشکالات موجود تمرکز داریم و تلاش خواهیم کرد با بازطراحی برنامه‌های درسی و بازنگری در برنامه‌های دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه شهید رجایی، نیروی انسانی کارآمدی برای کشور تربیت کنیم.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به وجود دو نقیصه در نظام تعلیم و تربیت گفت: باید فناوری‌های نوین از جمله هوش مصنوعی و متاورس را وارد کتاب‌های درسی کنیم و با رفع اشکالات موجود در برنامه درس ملی، موجب اعتلای نظام آموزشی شویم.

وی ادامه داد: با توجه به شکاف دیجیتالی عمیقی که میان کتب درسی و دنیای واقعی وجود دارد، گفت: ضرورت دارد تا مباحث فوق، وارد برنامه درسی ملی شوند و با بازطراحی ساختارآموزشی نظام تعلیم و تربیت، زمینه اشتغال و مهارت آموزی در میان دانش آموزان فراهم شود.

کاظمی با تأکید بر اینکه بنا داریم با ایجاد زیرساخت‌های لازم و قانونی از حجم مشکلات اقتصادی آموزش و پرورش کم کنیم، افزود: باید از طریق مولدسازی دارایی‌ها و ایجاد زیرساخت‌های قانونی، منابع پایداری برای بهبود وضعیت مدارس ایجاد کنیم.

وی با اشاره به ضرورت افزایش بهره‌وری در نظام آموزش و پرورش گفت: با کیفیت بخشی و عدالت آموزشی و استفاده از هیأت‌های اندیشه ورز در لایه‌های اصلی و کلان و استفاده از افکار همه صاحب نظران در لایه‌های دیگر در تقویت هر چه بیشتر این رویکرد همت گماریم.

وزیر آموزش و پرورش در بخش دیگری از سخنان خود به ضرورت تغییر نگاه ساده انگارانه به نظام تعلیم و تربیت اشاره کرد و گفت: باید رویکرد کوچک انگاری را تغییر دهیم و آموزش و پرورش را به اولویت اول دستگاه‌ها و جامعه تبدیل کنیم.

کاظمی بر استفاده از افراد با تجربه در حلقه‌های اصلی و دعوت از جوانان در حلقه میانی مدیریت‌ها تأکید کرد و گفت: باید افراد شایسته را در بدنه نظام تعلیم و تربیت شناسایی و به کار بگیریم و از ظرفیت‌های آنان در اداره امور بهره‌مند شویم.

وی بر ثبات مدیریتی نیز تأکید کرد و گفت: باید در حلقه اصلی مدیریت یعنی مدرسه، ثبات ایجاد کنیم تا تعلیم و تربیت به دلیل جابه جایی‌های سلیقه‌ای افراد آسیب نبیند.

در ابتدای این دیدار، محمود فرشیدی وزیر اسبق آموزش و پرورش نیز با ابراز خرسندی، برای وزیر جدید آموزش و پرورش آرزوی موفقیت کرد و بخشی از تجارب خود را در نظام تعلیم و تربیت با دکتر کاظمی در میان گذاشت و از تصمیم وزیر برای ایجاد «شورای عالی اقتصاد آموزش و پرورش» ابراز خرسندی کرد.

وی تأکید کرد که با بهره‌مندی از ظرفیت‌های درونی و بیرونی آموزش و پرورش می‌توان مشکلات را حل و زمینه عدالت آموزشی و رفاه معلمان را فراهم کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha